Subaru Forester; de Japanse Land Rover

Subaru Forester rv14-1-15. Als u serieus houdt van rijden op ongeplaveide wegen, is de Subaru Forester een goede keuze. In de modder, heuvel op & heuvel af doet deze auto het beter dan de rest.

Wat geldt de techniek – is Subaru er eigenzinnig. Onder de motorkap vindt men daarom een 4-cilinders boxer-rijtjesmotor. Boxer? Dat is een oud principe van Volkswagen wat oorspronkelijk stamt van de bolides van Porsche. Niet alleen de SUV van Subaru heeft deze platte constructie, waar de cilinderstempels tegen elkaar “boksen”; zo zijn alle Subaru’s.

Subaru Forester lv

Het voordeel van dit is een rustigere motor met minder vibraties en minder lawaai. Ook met een lager zwaartepunt, wat de Japanner gebruiken voor beter rijgedrag op ruig terrein. Dit is eigenlijk de rede, waarom de Subaru Forester beter is dan de anderen voor terrein: De Subaru SUV is gemaakt voor terrein.

Terwijl hij het goed doet op grond, doet hij het niet zo goed op asfalt. Dat is dus écht te merken in de Forester, op asfaltwegen is hij best onderstuurd en is sturing erg indirect. Niet zó slecht dat wij hem afkeuren voor asfaltwegen, maar bijvoorbeeld niet zo goed als de Ford Kuga of Mazda CX-5. Forester is dus wel de sterkte buffel, wanneer het asfalt ophoudt en er gruis, of wat nog erger is, onder de wielen ligt.

Subaru Forester dash

De bestuurdersplek is gewoon goed, en de rijpositie is erg comfortabel – ook is Subaru Forester’s interieur zoals verwacht van een off-road wagen: simpel (sommigen vinden dit primitief, anderen ‘lekker praktisch’), het is een kleine klus om de matjes schoon te maken na een sessie modderlaarzen.

Conclusie: als u serieus off-road wilt reiden is er geen schijn van twijfel: koop een Subaru.

Als aarde en gruis onder de wielen niet zo belangrijk is, zijn er nog steeds voordelen aan de goede constructie en het geluid – of juist gebrek – van de boxermotor. Het verbruik is ook goed, en helemaal niet van de kaart vergeleken met andere auto’s in deze klasse, met 17,5 km/l.

Subaru Forester rv